کلر زنی

:گندزدایی به روش کلر زنی

کلر اقتصادی ترین و گسترده ترین کاربرد شیمیایی را در گندزدایی دارد. میزان کلر مورد نیاز جهت گند زدایی به PH فاضلاب، حضور مواد مداخله کننده، درجه حرارت و زمان تماس بستگی دارد. کاربرد 8 تا 15 میلی گرم در لیتر کلر، گندزدایی مناسب را در واحدهایی که خوب طراحی شده اند، ارائه می دهد که حداقل زمان تماس 20 تا 30 دقیقه است. از کلر زنی جهت تصفیه شیمیایی آب و تصفیه تکمیلی فاضلاب استفاده می گردد.

تماس کلر به صورت اختلاط سریع اولیه ایجاد یک توان بالای کشتار در نقطه تماس کلرزنی را دارد و یک حوضچه با جریان پیستونی برای حداقل زمان تماس 30 دقیقه در دبی اوج، جهت افزایش گندزدایی لازم است. در حوضچه ی اختلاط سریع از یک وسیله مکانیکی جهت اختلاط و انتشار کلر محلول در فاضلاب، استفاده می شود. اضافه کردن  محلول به یک کانال روباز باعث انتشار خیلی کم و بازدهی ضعیف کلرزنی می شود زیرا جریان معمولا طبقه بندی می شود. یک حوضچه موثر جهت تماس، حوضچه ای باریک و دراز است که کلر را با جریان پیستونی تماس می دهد.حوضچه هایی دایره ای و مستطیلی صرفا یک اختلاط قبلی را فراهم می آورند و و موجب ایجاد یک زمان ماند کم در سیستم می گردند .

کلر زنی

آزمایش رنگ سنجی در خصوص حوضچه معلوم می کند که فضاهای مرده و میان بر وجود دارد که اندازه صحیحی از حجم حوضچه را نشان می دهد. اندازه گیری های دقیق و کنترل کلر باقی مانده، به طور گسترده ای جهت بهره برداری اقتصادی و موثر، اهمیت دارد. پایش کلر باقی مانده به صورت اتوماتیک و کنترل پس خوراند می تواند از غلظت های پایین و گندزدایی نامناسب مانند ایجاد کلر اضافی جلوگیری نماید، که باعث تخلیه جریان خروجی سمی به حیات آبی می شود.

برخی عوامل تنظیمی، حداکثر کلر باقی مانده را در خروجی رقیق نشده در حدود صفر تا 5 میلی گرم در لیتر مشخص می نمایند، که از قدرت سمیت آن در آب های پذیرنده جلوگیری می نماید.کلرزدایی ممکن است جهت حذف سمیت کلر پس از گند زدایی لازم باشد، که گران ترین و موثرترین روش با اضافه کردن سولفور دی اکسید (به شکل گاز) یا سدیم متا بی سولفیت (به شکل مایع) می باشد و سیستم هایی که توسط سولفور دی اکسید و سدیم متا بی سولفید تغذیه می شوند، مشابه سیستم های کلرزنی می باشند.

گندزدایی-کلرزنی-آسان پالایش زیست بوم
کلر زنی

مهمترین مزایای این فرآیند عبارتند از:

  • کلرزنی فرآیندی ارزان و کم هزینه جهت ضدعفونی کردن آب مصرفی انسان است.
  • کلر دارای اثر باقیمانده در آب است که باعث تضمین نسبی سلامتی آب در تمام مسیر شبکه آب رسانی می شود.

اما معایب و مضرات کلرزنی عبارتند از:

  • کلرباقیمانده در اثر ترکیب با مواد آلی موجود در آب تولید ترکیباتی موسوم به تری هالومتان ها را می کند که بیشتر متخصصان بر سرطان زا بودن این ترکیبات تاکید دارند.
  • کلرزنی باعث کشته شدن میکروارگانیزمهای موجود در آب می شود. این درحالی است که لاشه این میکرو ارگانیزمها در آب باقی می مانند و ممکن است خود منشا آلودگی شوند.
  • تماس کلر با پوست و موی انسان باعث ایجاد حساسیت، ریزش مو و مشکلات دیگر شود.
  • استنشاق گاز کلر ( در استخر یا حمام ) برای ریه انسان مضر می باشد.
  • گروهی از میکروارگانیزمها مانند کریپتوس پرودیوم نسبت به کلر مقاوم هستند و با این روش از بین نخواهند رفت.
  • بنابراین کارشناسان توصیه می کنند که جهت مقابله با اثرات زیانبار کلر در آب آشامیدنی، در نقطه مصرف کلرباقیمانده آب را حذف کرده و سپس اقدام به نوشیدن آب کنیم.

ویژگی های پکیج کلر زنی ساخته شده توسط شرکت آسان پالایش :

1-  نصب و راه اندازی آسان و در زمان کوتاه.
2- کیت تشخیص کلر آزاد خروجی و تنظیم راهبر.
3- سیستم اتوماتیک تنظیم کلر متناسب با میزان کلر خروجی.
4-  بهره برداری آسان.
5- قابل استفاده در مصارف خانگی، کارخانجات، ویلاها و غیره.
6- سیستم میکسینگ اتوماتیک متناسب با زمان.
7- خدمات پشتیبانی ده ساله.
8- گارانتی یک ساله تجهیزات.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این موضوع از لینک های زیر استفاده کنید.

گندزدایی به روش کلر زنی 1

اسکرول به بالا